Virkamiehet valmistelevat Helsingissä esitystä autojen nopeusrajoitusten laskemiseksi. Muutoksen tavoitteena on vähentää liikenneonnettomuuksia. Uudistus on kiistanalainen.

 

Uudistuksen tavoitteena on kaikkien asuinalueiden tonttikatujen nopeusrajoituksen laskeminen 30 kilometriin tunnissa. Nykyään noin puolessa niistä rajoituksena on 40 km/h ja puolessa 30 km/h. Keskustassa nopeusrajoitus laskettaisiin 30 kilometriin tunnissa, paitsi pääkaduilla ja reiteillä satamiin rajoitus olisi 40 km/h. Nopeusrajoitus laskisi 30 kilometriin tunnissa esimerkiksi Lönnrotinkadulla ja Uudenmaankadulla. Mannerheimintiellä rajoitus laskisi 40:een km/h aluksi Kuusitien ja Musiikkitalon välillä ja myöhemmin Hakamäentieltä asti.


Uudistusta perustellaan sillä, että rajoitusten laskeminen vähentäisi lähes 20 henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia. Onnettomuudet vähenisivät noin 13 % osuuksilla, joilla nopeudet laskisivat, ja noin 4 % vähennystä koko katuverkolla.


Poliitikkojen keskuudessa ehdotus on herättänyt väittelyä puolesta ja vastaan. Mielipiteet jakautuvat myös kaupunkilaisten kesken. Asiasta on käyty keskustelua myös Facebookin Munkki-ryhmässä.


Nopeuksien alentamista kannattavat korostavat, että aikasäästöt ovat marginaalisia, mutta törmäystilanteessa on ratkaisevaa onko nopeus 30, 40 vai 50 km/h. Jalankulkijan mahdollisuudet selvitä hengissä törmäyksessä paranevat merkittävästi juuri, kun nopeus laskee 40:stä 30 kilometriin tunnissa. Kuka on valmis antamaan läheisensä liikenneonnettomuuden uhriksi?


Monen kaupunkilaisen mielestä rajoituksia ei pidä laskea. Tämän näkemyksen mukaan ongelma ei ole suinkaan liian korkealle asetetut rajoitukset vaan joidenkin piittaamattomuus niistä. 30 km/h-rajoituksesta ei ole hyötyä, jos kuski ei välitä siitä, vaan ajaa ylinopeutta ja laiminlyö esimerkiksi varovaisuuden suojatien yhteydessä. Osa pelkää, että nopeuksien rajoittaminen houkuttelee ihmisiä ajamaan ylinopeutta entistä todennäköisemmin. Osa kysyy, että kai nopeusrajoitukset koskevat myös pyöräilijöitä ja miten heidän ajonopeuksiaan valvotaan.


Esityksen vastustajat muistuttavat, että ”alkoholiin kuolee noin 3000 henkilöä/v ja sen saatavuutta vaan helpotetaan ja kuolleisuutta lisätään, vaikka asiat pitäisi suhteuttaa ja käsitellä yhteismitallisesti”. Eräs kommentoija huomauttaa, että ”ennemmin antaisin resursseja nykyisten säädösten tehokkaampaan ja villin pyöräilykulttuurin valvontaan.” Lähes kaikki ovatkin yhtä mieltä siitä, että nykyisten rajoitusten rikkojia pitäisi sakottaa tehokkaammin.


Esitys lähtee syksyksi lausuntokierrokselle ja menee kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn. Myös kaupunkilaiset voivat kertoa asiasta oman mielipiteensä. Lautakunnalle voi lähettää sähköpostia osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.